Priemysel 4.0 v spojení s umelou inteligenciou mení spôsob uvažovania ľudí

Internet a koncept Priemyslu 4.0 v spojení s umelou inteligenciou mení nepozorovane spôsob myslenia a uvažovania ľudí, ako postupne navodzujú prirodzené zmeny nielen v organizácii výroby, ale aj v energetike, doprave, logistike a v ďalších oblastiach. Uviedol na logistickom fóre LOG-IN Vladimír Mařík z ČVUT.

„Každý prvok výrobného procesu má svoj virtuálny obraz, teda virtuálne dvojča, vo virtuálnom svete. Tak je vytvorená inteligentná distribuovaná sieť rôznorodých entít podiel celého reťazca vytvárajúceho hodnotu. Tieto dvojčatá medzi sebou vyjednávajú,“ povedal Vladimír Mařík, jeden z kľúčových rečníkov logistického fóra LOG-IN, ktoré sa pre pandémiu uskutočnilo v online svete.  Fórum bolo česko-slovenské, takže logistickí profesionáli mali šancu počuť aj vidieť najlepšie prípadové štúdie a príklady z každodennej praxe v logistike z oboch krajín.

Ako môže pomôcť vizualizácia dát pri výbere priemyslových priestorov? Robert Sgariboldi zo 108 Agency predstavil mapu, teda on-line nástroj, ktorý prináša nový pohľad na trh priemyslových nehnuteľností. Aplikácia kombinuje informácie z trhu s makroekonomickými dátami, pomáha tak vo vyhodnotení danej lokality v širšom kontexte.

Maximalizácia efektivity

Petr Švejnoha zo Stow ČR sa zameral na maximalizáciu efektivity intralogistiky pomocou inovatívneho vysokohustotného skladovania. Uviedol, že medzi efektívne riešenia patrí napríklad Atlas 2D od spoločnosti Stow. Jedná sa o zaskladňovací a vyskladňovací systém pre blokové skladovanie v kanáloch. 2D radioshuttle dokáže sám meniť svoju polohu v rámci podlažia na základe príkazov z WMS systémov. Petr Švejnoha povedal: „2D shuttle sa na trh vo veľkej väčšine prípadov implementuje v súvislosti so širšou automatizáciou. Nie je riadený diaľkovým ovládačom, ale WMS systémom. Cieľom 2D shuttle je optimalizácia využitia skladovej plochy.“

Udržateľné skladovanie

Prípadové štúdie prinášajú inšpiráciu vo svete logistiky. Ivan Pastier z CTP Invest predstavil projekt vypracovaný pre Havi Logistics s cieľom dosiahnutia udržateľného skladovania. Len niekoľko dní pred vlaňajšími letnými prázdninami sa prvýkrát „koplo do zeme“ pri výstavbe nového distribučného centra v trnavskom logistickom parku. V projekte sa spojili sily spoločnosti CTP Invest a Havi Logistics ako užívateľa nových logistických priestorov.

Firma Havi Logistics sa venuje predovšetkým zásobovaniu prevádzok rýchleho občerstvenia a reštaurácií. Cieľom projektu bolo vybudovať environmentálne priateľský a udržateľný komplex, ktorý bude slúžiť na skladovanie a distribúciu najmä chladeného a mrazeného tovaru. Nová hala má takmer 8700 m2 a je vystrojená modernými skladovacími technológiami. Môže sa pochváliť napríklad chladením pomocou CO2, osvetlením LED alebo rekuperáciou tepla. Cieľom je získať certifikáciu BREEAM v kategórii Excellent.

Prípadové štúdie z praxe

Prípadovú štúdiu predstavil aj Jakub Ditrich (ekolo.cz) a bola zameraná na novinku v ČR: depo, ktoré začalo fungovať na pražskom Těšnove. Depot.Bike sústreďuje hneď niekoľko prepravných spoločností, ktoré tu majú dedikované miesta, v ktorých kuriéri preberajú zásielky a rozvážajú ich na elektrobicykloch najmä v centre metropoly. Vďaka úspechu projektu začala zaujímať táto doprava aj ďalších hráčov. Elektrobicykel garantuje dojazd minimálne 60 km. Za pol roka bolo v rámci pilotnej prevádzky doručené cez 30-tisíc zásielok. Ďalší vystúpenie bolo zamerané na inováciu v developmente. Lenka Matějíčková (Arcadis Czech Republic) a Pavel Sovička (Panattoni) hovorili o ceste k uhlíkovej neutralite. Projekt distribučného centra e-commerce spoločnosti Real Digital v Panattoni Parku Cheb South je modelovým príkladom, čo je dnes v tejto oblasti možné. „Certifikácia pre nás nie je marketing. Je dôležité ukázať svetovým firmám, že sa u nás stavajú kvalitné udržateľné budovy,“ konštatoval Pavel Sovička.

Napredovanie zelenej logistiky

Na ekologickú logistiku, presnejšie na využívanie kamiónov s kombinovaným pohonom, sa zameral aj projekt z dielne spoločnosti Lidl. Zanedbateľné nie je ani efektívne plánovanie trás a vyťaženie vozidiel, lebo sú základom green logistiky, čiže snahy v rámci dopravy čo najmenej zaťažovať životné prostredie škodlivými emisiami.

Ako zdôraznil Miroslav Seifert, vedúci úseku logistiky Lidl, kamióny s kombinovaným pohonom CNG/LNG, teda nákladné vozidlá ohľaduplné k životnému prostrediu, využíva Lidl už na celom Slovensku. Ide o autá s plynovým pohonom, ktoré nevytvárajú takmer žiadne emisie. To však samo o sebe podľa neho nestačí. Je totiž nutné vhodne plánovať trasy a vyťažovanie i spätnú logistiku z predajní na centrálne sklady. Na jednu nádrž plynu CNG zvládne kamión bez problémov 400 kilometrov. Keď sa k tomu navyše pridá kvapalné LNG, dojazd sa predĺži až na 1200 kilometrov. „Inovácia sa zameria na špecifiká green logistiky v praxi.“

 

Foto: Unsplash