Pricestovať autobusom, autom alebo na bicykli, zaparkovať na železničnej stanici a odtiaľ už cestovať vlakom. Novovybudovaný prestupný dopravný terminál vo Svätom Jure má motivovať ľudí viac využívať verejnú dopravu. Pre cestujúcich pribudlo záchytné parkovisko, autobusové zastávky a prístrešok pre bicykle. Nechýba mestský mobiliár, zeleň a bezbariérový prístup.
„Mnohým z nás prekáža, že mestá sú plné automobilov a nevieme sa v nich hýbať. Individuálna doprava tiež produkuje emisie skleníkových plynov. Preto našu pozornosť sústreďujeme na verejnú dopravu, vďaka ktorej budeme mať v našich regiónoch menšie dopravné zápchy, čistejší vzduch aj menej hluku,“ uviedla na otvorení dopravného terminálu vo Svätom Jure Gabriela Matečná, podpredsedníčka vlády a ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR. Agrorezort, ktorý zastrešuje Integrovaný regionálny operačný program, dosiaľ podporil desiatky projektov zameraných na verejnú a ekologickú dopravu - od nákupu nízkoemisných vozidiel, cez výstavbu prestupných terminálov až po budovanie cyklistických trás.
„Chcel by som vyzvať aj tých, ktorí išli naposledy vlakom alebo autobusom možno pred dvadsiatimi rokmi, aby ich vyskúšali. Ku komfortnejšej jazde prispieva nielen modernizácia vozidlového parku, ale aj budovanie prestupných dopravných terminálov, ako je napríklad vo Svätom Jure. Ďalšie terminály v bratislavskej župe pribudnú v Šenkviciach aj Malackách. Lepšie, ako stáť v kolóne na Račianskej ulici, je odviesť sa vlakom na hlavnú stanicu, do Nového Mesta alebo Petržalky. A to všetko v rámci Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji, teda na jeden lístok vrátane prestupov,“ vyzval Juraj Droba, predseda Bratislavského samosprávneho kraja.
Výstavba prestupného dopravného terminálu bola financovaná z Integrovaného regionálneho operačného programu, ktorého riadiacim orgánom je Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR a sprostredkovateľským orgánom Bratislavský samosprávny kraj. Hlavným cieľom projektu bolo skvalitnenie infraštruktúry verejnej osobnej dopravy integráciou dopravných systémov. Vybudované boli zastávky a parkovacie miesta pre autobusy, 58 parkovacích miest pre automobily a zázemie pre cyklistov vo forme prestrešených cyklostojanov, ktoré sú umiestnené v tesnej blízkosti železničného nástupištia.
Celé realizované územie je bezbariérové. Pre zvýšenie komfortu cestujúcich boli v predstaničnom priestore vybudované prístrešky autobusových zastávok a osadený drobný mobiliár. Mesto Svätý Jur skvalitnilo a dobudovalo spevnené plochy - cesty a chodníky. Nechýbajú sadové úpravy, rekultivácia zelene a pribudli vzrastlé stromy. Celý areál je osvetlený a je pod dohľadom bezpečnostných kamier. Celkové náklady na realizáciu projektu dosiahli 612.889,07 €, z toho 582.244,62 € pochádza zo zdrojov EÚ a zo štátneho rozpočtu.
Zdroj: Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR