Deti sa ľahšie koncentrujú a učia v usporiadanom pracovnom priestore. Hovorí školská psychologička. Podľa nej by tak izba školáka mala byť zariadená podľa niekoľkých pravidiel. Dôležitá je aj farba i osvetlenie. V škole by zase učitelia mali s deťmi častejšie chodiť do prírody.
Situácia s koronavírusom je podľa rezortu školstva pokojnejšia, i keď stále pribúdajú počty nakazených. Povinná karanténa sa v školách skončila. Podľa odborníkov majú deti, pre pandémiu, za sebou náročné obdobie. Školská psychologička vysvetľuje, ako deťom spríjemniť vyučovanie napríklad v prírode. „Je to veľmi dobrá alternatíva obzvlášť po dlhodobom nedobrovoľnom pobyte v domácom prostredí či izolácii. Ak má škola vytvorené podmienky pre pravidelné vyučovanie v exteriéri je to, samozrejme, jednoduchšie,“ hovorí školská psychologička Michaela Artemiou. Vyučovanie vonku je pre deti atraktívnejšie. Zároveň ak učitelia absolvujú s deťmi prechádzky fyzická aktivita je len ďalšou výhodou. „Je však aj možnosť cielene využiť preberané učebné témy a prepojiť ich s aktivitou či pozorovaním vonku – prechádzky, exkurzie. Pre deti je takáto forma vzdelávania sa oveľa prirodzenejšia a zaujímavejšia,“ vysvetlila školská psychologička.
Čo môžu urobiť rodičia?
Deti strávia nad domácimi úlohami niekoľko hodín denne. Podľa psychologičky by tak rodičia mali dbať aj na to, v akej izbe sa učí ich ratolesť. Ideálne by detská izba alebo izba pre školáka mala mať vyhradený priestor na učenie a hranie hier, a tiež brať do úvahy záujmy dieťaťa. Počas učenia sa tak bude menej rozptyľovať a ľahšie sa sústrediť, a v rámci hier zase nerušene relaxovať. „V tomto koncepte by teda nemal chýbať aj jeho pohľad, no a písací stôl s kvalitnou stoličkou, pohodlná posteľ či miesto pre hry, ktorému pomôže dostatok úložného priestoru na odkladanie,“ hovorí školská psychologička. Marián Čaniga z Centra zdravého sedenia dodáva. „Správnu stoličku nepotrebujú len dospelí, ktorí majú sedavú prácu ale aj deti, a to pre zdravý vývoj chrbtice. Pri nesprávnom sedení môžu byť oslabené niektoré svalové skupiny,“ dodal Čaniga.
Osvetlenie a farby
Ideálne je, ak do izby školáka preniká čo najviac prirodzené svetlo. Potrebné je správne zvoliť a umiestniť aj umelé osvetlenie. Pozitívny vplyv majú aj farby. „Najmä modrá môže pôsobiť upokojujúco, zelená stimulovať sústredenie, teplá oranžová zlepšovať náladu. Pri výbere farieb platí, že menej je niekedy viac a preto nemusí ísť o celý farebný priestor, pomôže i repertoár farebných doplnkov v kombinácii s neutrálnymi farbami,“ doplnila školská psychologička Artemiou.
Foto: Pexels