Rok 2017 bol bohatý na filmové premiéry z domácej tvorby. Naša kinematografia zažíva najúspešnejší rok v histórii, a to do decembra počet zhliadnutí slovenských filmových produktov ešte narastie o tisíce.
Všetko odštartoval mimoriadne silný január vďaka Evite Urbaníkovej, ktorá uviedla svoj sfilmovaný bestseller Všetko alebo nič. Už počas úvodného víkendu ho v kinách videlo 68 352 divákov, čím sa dostal na pozíciu najnavštevovanejšej snímky týždňa. Čísla oddychového počinu v nasledujúcich týždňoch ešte stúpali a Všetko alebo nič si napokon vytvorilo v roku 2017 ťažko dostihnuteľnú líderskú pozíciu, keď ho podľa najaktuálnejších údajov Únie filmových distribútorov Slovenskej republiky z 10.8.2017 videlo už 336 826 divákov.
Kým vo februári prevádzkovatelia kín oslavovali, možno ešte netušili, aký silný bude začiatok marca. Ten priniesol dlho očakávanú premiéru Únosu, teda drámy opisujúcej búrlivé deväťdesiate roky na Slovensku. Úplne odlišný formát zaujal počas otváracieho víkendu ešte viac, pozrelo si ho 69 354 divákov. Spoločensky diskutovaná snímka a najmä jej obsah lákali aj po premiérovom víkende a podľa štatistík videlo Únos už viac ako 278 000 divákov, čím sa zaradil na druhé miesto v tohtoročnom rebríčku.
Iba o dva týždne neskôr sa na plátna dostala aj Piata loď, rodinná dráma podľa predlohy najlepšej knihy roku 2010 od Moniky Kompaníkovej. Svetovú premiéru mala na MFF Berlinale, kde vyhrala za najlepší film v sekcii Generation Kplus ocenenie Krištáľový medveď, ale v kinách nepresvedčila a v úvodnom víkende prilákala iba 4 400 divákov. Silný marec uzavrela ešte snímka Masaryk. Historický film o československom ministrovi zahraničia považujú kritici za vydarený, ale aj napriek tomu na Slovensku počas prvého víkendu prilákal iba 17 404 divákov. Pre porovnanie, v Česku ho počas otváracieho víkendu videlo cez 90-tisíc návštevníkov kín. Svoje čísla si v nasledujúcich mesiacoch výrazne nezlepšil, ale podľa posledného hodnotenia s návštevnosťou 54 230 uzatvára najlepšiu tohtoročnú päticu.
Apríl sa niesol v štýle jednoduchšieho žánru. Na plátna sa dostala snímka Cuky Luky, od ktorej sa po predchádzajúcich vydarených slovenských počinoch čakalo veľmi veľa. Petra Polnišová a Zuzana Šebová v hlavných úlohách prilákali na plátna v predpremiérach a počas otváracieho víkendu 56 591 divákov, a teda za Únosom a Všetko alebo nič zaostali, ale aj napriek tomu dosiahli nadpriemerne dobré výsledky. Podľa ohlasov divákov však komédia nesplnila to, čo sa od nej očakávalo. Na plátno sa kultové televízne scénky nepremietli v hodnovernej podobe, čo možno spôsobilo, že v auguste bola návštevnosť Cuky Luky na čísle 113 903, teda na treťom mieste.
Na inú nôtu zahrala v júni Špina. Ťažká dráma o sedemnásťročnej Lene, znásilnení, pokuse o samovraždu aj psychiatrii zaujala najskôr v zahraničí, kde získala hlavnú cenu na prestížnom portugalskom festivale FEST - New Directors New Films Festival. Doma ale výraznejšie výsledky nedosiahla a do rebríčka návštevnosti sa nedostala ani počas úvodného víkendu, ani neskôr. Tematicky podobná Čiara však bola v auguste iná. Kriminálny triler o živote na našej východnej štátnej hranici zbúral doterajšie tohtoročné otváracie rekordy a počas prvého víkendu spoločne s predpremiérami dosiahol návštevnosť 69 242 divákov. Kvalitná snímka potom lákala aj ďalej a už 10. augusta mala návštevnosť 110 242, ale v polovici septembra už dosiahla 287 408 návštevníkov kín a dostala sa nad Únos a do pomerne tesného závesu za Všetko alebo nič.
V októbri sa ešte očakával dokumentárny film Mečiar o bývalom slovenskom premiérovi, ale neatraktívny žáner a odvysielanie snímky v televízii spôsobili, že viacero kín ho do ponuky ani neumiestnilo, takže štatistikami návštevnosti nepohol. Výraznejšie výsledky nedosiahli ani slovenské počiny Nina, Spievankovo a iné, ale aj napriek tomu môžeme konštatovať, že Slovensko má za sebou kinematograficky najúspešnejší rok v histórii.
Foto: YouTube