Veľa mladých ľudí sa dnes bojí začať podnikať. Jedným z dôvodov je to, že nevedia, ako na to. Ak ťa tiež už táto myšlienka napadla, za pokus nič nedáš. Na začiatku podnikania je dôležité pripraviť si vlastný podnikateľský alebo biznis plán. Avšak ako na to?
Ty, ako začínajúci podnikateľ, nepotrebuješ desiatky alebo stovky strán plánov. Stačí ti ich pár. Kvalitný biznis plán by však mal mať určitú formu, je dobré písať ho štruktúrovane a tiež nie je na škodu používať metódu brainstormingu. Mal by však byť zrozumiteľný a jasne v ňom uvádzať priebeh podnikania od jeho začiatku až po cieľ.
Podnikateľský plán je však živý dokument, ktorý počas podnikania a popri dosahovaní cieľov upravuješ alebo dopĺňaš. Aké body by mal vlastne taký plán mladého podnikateľa obsahovať? Poďme sa na to pozrieť.
-
Víziu alebo predmet podnikania. Zamysli sa nad tým, v čom chceš podnikať, aký produkt budeš ponúkať, ako realizuješ výrobu/predaj alebo čím je tvoj produkt výnimočný.
-
Meno a značku firmy. Bude ťa reprezentovať celý tvoj podnikateľský život, daj si čas a poriadne sa nad tým zamysli.
-
Trh a konkurencia. Surfuj na internete, pýtaj sa ľudí, poraď sa a zistite, či tvoj produkt má šancu obstáť na trhu, urči, akej skupine ľudí ho chceš ponúkať, v čom si lepší a v čom sa líšiš od konkurentov.
-
Finančné zdroje a investície. Zrátaj si, koľko ťa bude stáť výroba produktu a koľko na ňom naopak zarobíš. Daj si dokopy zoznam vecí, ktoré na začiatok podnikania nevyhnutne potrebuješ, či investuješ do počítača, mobilu, kancelárie alebo do tvorby webovej stránky a reklamy.
-
Dlhodobé a krátkodobé ciele podnikania. Každý podnikateľ má ciele, ktoré chce dosiahnuť či už v priebehu mesiaca, roka či desiatich rokov. Priprav si stratégiu, ako sa k týmto cieľom dopracuješ.
Na záver možno už len jedna dobrá rada. Daj si na svojom biznis pláne záležať, píš ho v pokoji a skús sa podľa neho riadiť. Mala by to byť tvoja mapa k úspechu a naplneniu cieľov.