Herec divadla Ívery okúsil režisérsky post

Študentské divadlo Ívery pridalo minulý týždeň vo štvrtok do svojho programu novú hru. Bola atypická tým, kto ju režíroval.

Ľudská naivita, dôverčivosť, nerozhodnosť. Aj tieto vlastnosti kritizuje Max Frisch vo svojej hre Biedermann a podpaľači z roku 1958. S textom sa stotožňuje aj Matej Malenka, herec divadla Ívery a režisér hry Veď nehorí, ktorej základ tvorí práve Frischov text zo 60. rokov. Premiéra hry sa konala minulý týždeň vo štvrtok.

Divadlo Ívery pôsobí v budove Staromestského centra kultúry a vzdelávania v Bratislave už takmer 40 rokov. Za takmer polovicu storočia sa tam vystriedalo mnoho hercov, no režisérkou je už od založenia divadla Jana Krčmářová. Napriek tomu nemala na svedomí réžiu najnovšej hry, ktorú nájdeme v ich programe.

„Janku som prosil asi tri roky, aby sme zinscenovali tento skvelý text a po dlhom presviedčaní mi to odsúhlasila. V minulosti som sa už spolupodieľal na réžií, no toto je prvá hra, ktorú som mal v rukách sám. Bola to o to zaujímavejšia skúsenosť,“ vyjadril sa Matej Malenka.

Herec divadla Ívery okúsil režisérsky post

Hra približuje negatívne ľudské vlastnosti, ako sú naivita či prehnaná dôverčivosť. Dej hry bol dopĺňaný výstupmi požiarnikov, ktorí miestami preberali úlohu rozprávača.

„Je to tragikomédia, ktorá je aplikovateľná na rôzne životné situácie, kedy by sa mal človek rozhodnúť, ale neurobí tak. Keďže je to komédia, celá téma sa nesie v nadnesenom štýle. Po hre by mala nasledovať katarzia pomáhajúca divákovi posunúť sa v myslení ďalej,“ priblížil hru Malenka.

K samotnej tvorbe hry sa vyjadrila aj Ľubica Galajdová, členka divadla Ívery: „Nakoľko som sa stala Matejovou pravou rukou pre jeho režisérske povinnosti, vnímam celú prípravu premiéry možno trošku hlbšie než ostatní. Pracovali sme na nej takmer pol roka a príprava bola veľmi precízna. Mala som veľa možností pozorovať Maťa pri práci a myslím si, že aj keď vychádzal z Jankiných pokynov a poznatkov, vo výsledku má hra úplne iný charakter než tie Jankine. Objavujú sa tu úplne nepoznané prvky, od zloženia scény, cez kostýmy a rekvizity, až po samotné repliky. Nový prístup, nová komika aj dynamika. Treba vidieť!“

 

Foto: divadlo Ívery