Deň Zeme tento rok pripadol na utorok. Bol to deň, ako každý ostatný. Teda, s jedným rozdielom, v tento deň každoročne pribudnú na sociálnych sieťach milióny príspevkov o tom, ako sa lepšie správať k našej planéte. No, praktizuje to niekto z nás v reálnom živote? A ako oslavy tohoto dňa vyzerajú, ak sa na sociálnych sieťách snažíš ísť s prúdom?
Zobudíš sa ráno o ôsmej. Prvú vec, čo urobíš je, že vezmeš do rúk telefón a pozrieš na Instagram. Ešte nikto z tvojich najbližších priateľov nepridal do príbehu príspevok o tom, ako nám umierajú korytnačky. Vieš, že musíš byť prvý. No najskôr je čas na sprchu. Vojdeš do kúpelne a pustíš na seba horúcu vodu. Vezmeš si svôj sprchový gel s označeným “vegánska receptúra”, no značka, ktorá ho vyrába je známa testovaním na zvieratách. Tvoj šampón obsahuje mikroplasty a tvoj kondicionér palmový olej. To je skoro ako dva v jednom! A bonus k tomu…všetko je zabalené v plastovej flaši. Samozrejme, v sprche ostaneš ešte 20 minút, pretože stáť pod horúcou vodou je to, čo ťa nakopne do nového dňa.
Na raňajky si spravíš smoothie z banánu, ktorý pochádza z Kostariky, manga, ktoré prišlo z Thajska a jahôd zo Španielska. Očividne lesné plody v tomto čase ešte slovenské nepredávajú. K tomu si dáš aj toast s avokádom, ktoré priviezli z Izraela, aby si to na tanieri mal kultúrne pestré. Všetky šupy, kôstky a nepoužiteľné časti ovocia a zeleniny hodíš do komunálneho odpadu. Do pohára dáš kovovú slamku, ktorú si si objednal z Aliexpresu za 0,99 eur. Ešte pridať na Instagram fotku s popisom #ecofriendly a ráno je kompletné.
Cez deň vybehneš do nákupného centra na predraženú kávu, dovezenú z Kolumbie a s trvanlivým kravským mliekom neznámeho pôvodu. Samozrejme, v plastovom pohári a tentokrát aj s plastovou slamkou. Veď kto si má stále so sebou nosiť kus kovu? V ceste pokračuješ do H&M na druhom poschodí. Prezeráš si tričká a zrazu ťa osloví jedno, ktoré ti hovorí priamo do duše. Stojí na ňom nápis: „There is no planet B.” Je v zľave za 5,99 eur, no nekúp to. Utekáš s pokladni a kúpiš si ho. Vezmeš si k nemu aj najväčšiu plastovú tašku, ktorú majú, pre istotu.
Večer si na Netflixe pustíš dokumenty o ekológií. Celý čas pozeráš do telefónu a ignoruješ ich obsah. Zbehneš si do kuchyne naliať víno, ktoré bolo najlacnejšie v obchode a prišlo z krajiny na druhom konci sveta. Vrátiš sa pred televízor a odfotíš obrazovku. Na Instagram pridáš fotografiu s dlhým srdcervúcim popisom o tom, ako by sme sa mali správať lepšie k našej planéte. Využiješ všetky klišé frázy na tomto svete, aby si ukázal, ako ti to nie je jedno. Keď stlačíš “zverejniť,” vypneš dokument a vraciaš sa späť do kuchyňe, spraviť si na večeru burger, z mäsa dovezeného z Poľska za pár eur. Necítiš sa ako súčasť problému.
Už dávno je známe, že najväčším spúštačom klimatickej krízy nie sú bežní ľudia, no veľké spoločnosti a chamtiví podnikateľia. Nesmieme zabúdať na to, že istý podieľ na tomto probléme má každý z nás. Ak chceme vytvoriť miesto na dobrý život pre budúce generácie, mali by sme všetci začať malými krokmi. Nie len tak "na oko," ako to dnes často pozorujeme na sociálnych médiách. Planéta nám raz poďakuje.